Rakentamisen aikataulu
Tietoa rakentamisen etenemisestä.
Laakson yhteissairaala -hanke aloitti valmistelevat työt maaliskuussa 2022 ja siirtyi ensimmäiseen toteutusvaiheeseensa huhtikuussa 2023.
Laakson sairaala-alueen avolouhinta valmistui loppuvuodesta 2024. Maanalainen kalliolouhinta Laakson sairaala-alueen alla valmistuu pääosin vuonna 2024, ja Meilahti–Laakso-tunnelin louhinta päättyy vuonna 2025. Katso, miten louhinnat etenevät (selaa sivun alalaitaan).
Rakentaminen jatkuu vuoteen 2030, mutta sairaalatoiminta käynnistyy vaiheittain jo vuodesta 2027.
Laakson yhteissairaala -hankkeen toteuttamissuunnitelma on kuvaus siitä, miten hanke toteutetaan. Sitä päivitetään aina, kun hanke siirtyy uuteen toteutusvaiheeseen.

Kuvan aikataulut ovat viitteellisiä ja voivat vielä muuttua.
Louhintatöiden etenemistä voi seurata Työmaat-sivulta.
Seuraavassa tarkempaa kuvausta siitä, mitä työmaallamme tapahtuu milloinkin. Tietoja päivitetään kuukausittain.
Aloitimme valmistelevat rakennustyöt maaliskuussa 2022. Aloimme rakentaa Laakson ratsastuskentän vieressä kunnallistekniikan yhteyksiä eli vesihuollon putkia, sähkö- ja teleliikennelinjoja uusia sairaalarakennuksia varten. Työ katkaisi kävelijöiden ja pyöräilijöiden kulun Laakson ratsastuskentän länsipuolella.
Huhtikuussa käynnistyi purkutyömaa Laakson sairaala-alueella. Ensin purettiin Laakson terveysaseman sisätiloja. Purkujätettä ei tullut kovin paljoa, kuorma-autot kulkivat Lääkärikadun kautta.
Laakson ratsastuskentän eteläosa muuttui työmaa-alueeksi.
Touko–kesäkuussa Laakson sairaala-alueen purkutyö eteni ripeästi. Urakoitsija alkoi purkaa terveysaseman ulkorakenteita.
Infrarakentajat aloittivat Laakson ratsastuskentällä valmistelevia maankaivutöitä, joiden avulla valmistauduimme tunnelien tekoon.
Auroran sairaalan pihan Painottomuus-taideteos siirrettiin suojaan töiden alta.
Päiväkoti lopetti toimintansa juhannuksena, ja purkutyömaa laajeni Laakson terveysasemalta heinäkuun alussa päiväkotirakennuksen sisätiloihin. Terveysaseman purkutyömaalla murskattiin betonia, ja betonimurskaa pois ajavat rekat lisäsivät Lääkärinkadun liikennettä lokakuuhun asti. Terveysaseman purkutyöt valmistuivat lokakuussa.
Maaliskuussa alkanut kunnallistekniikan rakentamisurakka laajeni heinäkuussa Nordenskiöldinkadulle, sillä uusien sairaalarakennusten vesiputket vedettiin kadun ali. Nordenskiöldinkadun putkityömaa valmistui joulukuussa, ja kadun liikennejärjestelyt palasivat vihdoin normaaleiksi – tosin lopullinen asfalttipinta tehdään vasta keväällä 2023. Työmaa valitettavasti viivästyi Laakson yhteissairaala -hankkeesta johtumattomista syistä. Nordenskiöldinkadun työmaa oli osa Laakson yhteissairaala -hankkeen kunnallistekniikkarakentamista, sillä Laakson sairaalarakennukset vaativat uutta vesihuoltoa, kaukolämpöä ja muuta kunnallistekniikkaa.
Kunnallistekniikkatyöt Laakson kentällä ja Laakson sairaala-alueen ja kenttien välisen kävely- ja pyörätien alle saatiin päätökseen syyskuussa. Laakson kentällä kuitenkin edelleen jatkuivat kaivuutyö, louhinta ja paalutus.
Lokakuussa muutettiin liikennejärjestelyjä Auroran sairaala-alueen sisäänajon kohdalla, kun alueella alkoivat valmistelevat katutyöt, jotka liittyvät Laakson sairaala-alueen ajotunneleiden rakentamiseen. Rakennustyöt alkoivat näkyä Auroranportilla, ja töitä tehtiin myös sairaala-alueen sisällä aivan sen länsireunassa.
Auroran sairaalan porttivalvomo purettiin, ja valvomon toiminta siirtyi toiseen paikkaan.
Myös Laakson kentän pohjoisosa muuttui lokakuussa rakennustyömaaksi. Alueelle alettiin rakentaa tiloja väliaikaiselle työmaatoimistolle.
Työmaatietä Laaksonkentältä Laakson sairaala-alueelle alettiin rakentaa.
Marraskuussa tehtiin töitä Palkkatilankadulla, Auroran sairaala-alueen pohjoisportilla, jota levennettiin, jotta pelastusajoneuvot mahtuvat kulkemaan sitä kautta.
Joulukuussa alkoi Laakson kentällä ajotunneleiden rakentamisen valmistelu.
Tammikuussa 2023 tehtiin Laaksonkentällä meluavia töitä eli juuritappi- ja ankkuriporausta, mutta hyvänä puolena: nämä olivat meluavista töistä niitä vähiten meluavia.
Auroranportin kupeesta poistui käytöstä muutama parkkipaikka.
Helmikuun ensimmäisenä päivänä käynnistyivät avolouhintoja valmistelevat työt eli reikien poraaminen kallioon Laakson sairaala-alueella. Tämä oli meluavaa työtä. Melua aiheuttivat myös räjähdereikien poraus ja kiven lastaus kuorma-auton lavalle.
Laakson sairaalan uuden päärakennuksen perustusten louhinta alkoi puretun terveysaseman kohdalta. Niin sanottu alkupaukku eli ensimmäinen räjäytys tehtiin keskiviikkona 8.2.2023. Pyrimme minimoimaan työn aiheuttamat haitat, kuten melun, pölyn ja muut häiriöt.
Uuden työmaatien rakentaminen Laakson sairaala-alueelta Laaksonkentälle alkoi. Sen tieltä jouduttiin kaatamaan muutamia puita, mutta sairaala-alueelle istutetaan uusia, kunhan hankkeemme alkaa valmistua. Myös Laakson sairaala-alueen muuriin tehtiin aukko. Rakennustöiden loputtua työmaatie puretaan ja alue ennallistetaan.
Purkutyö käynnistyi sisäpurulla Urheilukatu 9:n tontilla. Työmaaliikenne kulki Urheilukatu 9:n sisäänajon kautta Urheilukadulta.
Sairaaloiden henkilökunta sai uuden parkkipaikan, joka helpotti alueen pysäköintipaikkapulaa.
Allianssi muuttaa heinäkuussa Triplasta Laaksoon, joten aloitimme rakentamaan uutta projektitoimistoa Laakson sairaalarakennusten 1 ja 12 väliin. Teimme helmikuussa porapaalutusta ja muita maarakennustöitä.
Maaliskuussa jatkuivat Laakson sairaala-alueella melua aiheuttavat työt.
Urheilukatu 9:n kerrostalojen ulkopurku alkoi.
Laakson kentän ajotunnelin valmistelevat työt alkoivat.
Laaksonkentällä jatkui työmaatien rakentaminen, mikä vaati jonkin verran myös louhintaa, ja melua aiheuttava ponttaustyö alkoi.
Laakson sairaalarakennuksen 1 kupeessa alettiin valmistella LYS-hankkeelle uutta projektitoimistoa.
Uusi hankesuunnitelma hyväksyttiin.
Huhtikuussa Laakson yhteissairaala –hanke siirtyi valmistelevista töistä rakentamisen vaiheeseen.
Laakson sairaala-alueella jatkuivat melua aiheuttavat työt, kun teimme kaivantoa päärakennuksen perustuksille ja uuden sairaalan maanalaisia ajotunneleita, pysäköintipaikkaa ja huoltotiloja. Louheautot ajoivat Lääkärinkatua pitkin.
Laakson sairaalan rakennuksen 1 itäpuolelle rakennettiin Laakson yhteissairaala -hankkeen uusi, väliaikainen toimistorakennus. Se vaikutti liikkumiseen ja pysäköintiin sairaala-alueella ja Lääkärinkadulla, kun ensin pihalla vei tilaa suurikokoinen nosturi ja sen jälkeen rekat kuljettavat suuret seinäelementit työmaalle. Liikenteenohjaajat opastivat kulkijoita. Liikenne ja pysäköinti palautuivat normaaliksi vapun jälkeen.
Laakson sairaala-alueen koilliskulmassa olevan huoltorakennuksen osittaisen purun takia tehtiin väistötöitä, mikä lisäsi työmaaliikennettä alueella.
Urheilukatu 9:n purkutyömaalla purimme talojen ulko-osia ja murskasimme betonia. Työmaaliikenne kulki Urheilukatu 9:n sisäänajon kautta Reijolankadulle.
Työmaatien rakentaminen eteni Laaksonkentällä: tie saatiin valmiiksi murskepintaan saakka. Myös kentän pohjoispäässä aloitettiin työt, ja melua aiheuttava poraus jatkui useassa paikassa. Teimme kentällä töitä myös lauantaisin.
Rakensimme Auroran etelämuuriin portin jalankululle sairaala-alueelta Nordenskiöldinkadulle.
Toukokuussa jatkui avolouhinta Laakson sairaala-alueella, ja avolouhintaa tehtiin myös Laaksonkentällä.
Laakson sairaala-alueen huoltorakennuksen purkua valmistelevat työt aloitettiin.
Urheilukatu 9:n purkutyömaa valmistui.
Laaksonkentän pohjoispäässä aloitettiin työmaakoppikylän pohjatyöt.
Työmaatie sairaala-alueelta Laaksonkentälle valmistui, ja se otettiin käyttöön vaiheittain. Työmaatien myötä louhekuljetukset päättyivät Lääkärinkadulla, ja Lääkärinkatu jäi työmaaliikenteelle vain varareitiksi.
Auroran sairaalan pihassa rakentaminen käynnistyi jälleen. Pihaan tehtiin uusi jalankulku- ja pyöräilyportti Nordenskiöldinkadulle, ja piha mm. asvaltoitiin.
Kesäkuussa louhinta jatkui. Avolouhinnan lisäksi infrarakentajat alkoivat louhia myös kalliotunnelia Laaksonkentältä kohti Laakson sairaalaa.
Laakson sairaala-alueella huoltorakennuksen ulkopurku ja betonin murskaus alkoivat, ja ajoneuvoliikenne katkaistiin purkutyömaan kohdalta.
Auroran sairaalan pihan työmaa laajeni huomattavasti.
Työmaaliikenteen ja louhekuorma-autojen määrä kasvoi Auroranportin ja Nordenskiöldinkadun risteyksessä, kun uusi työmaatie otettiin käyttöön. Toisaalta samalla työmaaliikenne loppui kapealla Lääkärinkadulla (Lääkärinkatu jäi varareitiksi).
Laaksonkentän länsipuolta sivuava kävely- ja pyöräilytie avattiin uudelleen käyttöön kesäkuun lopussa. Tien puolivälissä on lyhyt rumputunneli, jonka kautta kävelijät ja pyöräilijät alittavat työmaatien.
Heinäkuussa 2023 Laakson sairaala-alueen louhinta-alue laajeni kohti tontin eteläosia jäähallin suuntaan. Urheilukadun tuntumassa alettiin tehdä tulevan sairaalan kunnallistekniikkaa, ja tästä syystä kävelyreitti Urheilukadulta suoraan Laakson sairaala-alueelle suljettiin.
Laakson sairaala-alueella huoltorakennuksen osittainen purkutyö valmistui.
Laakson yhteissairaalan allianssin projektitoimisto muutti Triplasta Laakson sairaala-alueelle uuteen rakennukseen.
Laaksonkentältä lähtevän kalliotunnelin louhinta kohti Laakson sairaalaa jatkui kiivaana.
Laaksonkentän läpi kulkee työmaaliikenne Laakson sairaala-alueelta Nordenskiöldinkadulle. Auroransillan pohjoispäästä Nordenskiöldinkadulle laskeutuva kävely- ja pyörätie suljettiin ohikulkijoiden turvallisuuden takaamiseksi.
Auroran sairaalapihan työmaalla tehtiin porapaalutusta, joka on melua aiheuttavaa työtä.
Heinä-elokuun vaihteessa saavutettiin Laakson sairaala-alueella tärkeä merkkipaalu, kun noin puolet avolouhittavasta kalliosta oli räjäytetty.
Elokuussa Laakson sairaala-alueelta puhkaistiin uusi työmaaliittymä Reijolankadulle ja Laakson sairaalan päärakennuksen perustusten teko alkoi.
Laaksonkentän alla tulevaisuudessa kulkevan maanalaisen ajotunnelin kaivuutyöt alkoivat. Kaivannon ylittää nyt kaksi siltaa: järeä silta palvelee työmaaliikennettä ja pienempi, väliaikainen mutta vuosia käytössä oleva silta kävelijöitä ja fillaristeja, jotka kulkevat Nordenskiöldinpolkua pitkin. Kävelijöiden ja pyöräilijöiden väliaikaisen sillan myötä Nordenskiöldinpolku kaartaa nykyisestä muutaman metrin länteen päin – muutos oli kulkijoille lähes huomaamaton. Kun Auroranportilta Laakson sairaalaan johtava ajotunneli on aikanaan valmis, molemmat sillat puretaan ja siltaelementit siirtyvät toiselle työmaalla jonnekin päin Suomea.
Laaksonkentältä Laakson sairaala-alueelle päin lähtevän kalliotunnelin louhinta oli edennyt elokuun alussa noin 150 metriä. Maanalaista tunnelia louhittiin elokuun alussa Invalidiliiton kuntoutuskeskuksen ja Laakson vanhojen sairaalarakennusten välisen alueen kohdalla – maan uumenissa tietenkin.
Kävelijöiden ja pyöräilijöiden kulku Auroranportilta Auroran sairaalan pihalle suljettiin vilkkaan ja raskaan työmaaliikenteen vuoksi. Jalankulku ja pyöräily kulkee Auroran sairaalan pihaan vain erillisen portin kautta.
Syyskuussa Laakson sairaala-alueella jatkui avolouhinta, jota tehtiin erityisesti avolouhintakuopan pohjoisreunalla lähellä sairaalarakennuksia 2 ja 3. Kalliotunnelin louhinta maan alla eteni Laaksonkentältä Laakson sairaala-alueelle rakennuksen 3 ja Synapsia-talon väliin.
Laaksonkentän pohjoisosa muuttui sairaalahenkilökunnan parkkipaikaksi, jonne ajetaan Lääkärinkadun päästä. Muutos ei vaikuttanut kävelijöiden ja pyöräilijöiden kulkemiseen.
Laakson yhteissairaala -hankkeen projektitoimiston (uusi rakennus sairaalarakennusten 1 ja 12 välissä) kupeessa, Laakson sairaala-alueella, alkoi maalämpökaivojen poraus.
Reijolankadun työmaaliittymä valmistui.
Auroran sairaalan pääportin kupeeseen valmistui uusi kävely- ja pyöräportti. Pihalla jatkui melua aiheuttava poraus ja alkoi avolouhinta.
Lokakuussa muurattiin Laakson yhteissairaala -hankkeen peruskivi.
Laakson sairaalan huoltorakennuksen lähellä alkoi avolouhinta. Laakson sairaala-alueen isolla työmaalla, entisen terveyskeskuksen kohdilla, tehtiin avolouhintaa kuopan pohjoisreunalta kohti louhittavan alueen keskiosaa. Kalliotunnelin louhinta maan alla eteni kohti Laakson sairaalarakennusta 2.
Laakson yhteissairaala -hankkeen projektitoimiston (uusi rakennus sairaalarakennusten 1 ja 12 välissä) maalämpökaivojen poraus jatkui.
Laakson sairaala-alueelle pystytettiin yli 60-metrinen nosturi. Pystytystöiden ajan louheautot kulkivat Reijolankadun portista sisään ja Urheilukadulta ulos, sillä normaalia työmaatietä ei pystynyt käyttämään.
Autot alkoivat ajaa Laaksonkentän pohjoisosassa olevalle sairaalahenkilökunnan ja työmaan parkkipaikalle Lääkärinkadun itäpäästä, ja hiekkatie muutettiin pieneltä alueelta pihatieksi.
Auroran sairaalan pihassa alkoivat avolouhinnan räjäytystyöt ja meluava poraus jatkui. Töissä oli useita poravaunuja, jotka tekivät kallioon railoa, jonka ansiosta louhinta aiheutti vähemmän tärinää ja valmistuu nopeammin.
Urheilukadulla kulki työmaaliikennettä.
Marraskuussa tehtiin avolouhintaa Laakson sairaala-alueen isolla työmaalla, entisen terveyskeskuksen kohdilla, kuopan pohjoisreunalta kohti louhittavan alueen keskiosaa, ja pohjoisreuna alkoi jo valmistua. Myös huoltorakennuksen kupeessa tehtiin avolouhintaa.
Kalliotunnelin louhinta eteni Laakson sairaalarakennuksen 2 alle, ja sitä tehtiin sairaala-alueella useassa paikassa maan alla. Maanalaisten räjäytysten ääni kuului normaalia kovempana, sillä työmaa teki kuilua, joka ulottui maan päälle.
Laakson yhteissairaala -hankkeen projektitoimiston (uusi rakennus sairaalarakennusten 1 ja 12 välissä) maalämpökaivojen poraus Laakson sairaala-alueella saatiin valmiiksi.
Urheilukadulla kulki työmaaliikennettä, Reijolankadun portti otettiin käyttöön ja työmaa-ajoa oli myös Urheilu- ja Reijolankadun porteista.
Laaksonkentällä jatkuivat ajotunnelin tekoon liittyvät työt. Kentällä tehtiin parina lauantaina räjäytyksiä tiheämpään rytmiin, sillä kaksi tunnelia yhdistettiin toisiinsa.
Auroran sairaalan pihaan porattu railo valmistui marraskuun alussa.
Meilahti–Laakso-logistiikkatunnelin teko alkoi Laakson sairaala-alueelta alkaen.
Joulukuussa alettiin valmistella Laakson sairaalan päärakennuksen rakentamista. Työaika sairaala-alueella piteni väliaikaisesti klo 22.30 asti, mutta iltaisin klo 18 jälkeen ei tehty meluavaa työtä.
Avolouhintaa tehtiin muun muassa Laakson sairaalarakennuksen 2 alla, sairaalan huoltorakennuksen kupeessa sekä ympäri Laakson sairaala-alueen työmaata sen eteläreunaa myöten. Ensimmäinen kuilu maan päälle valmistui, ja ääntä kantautui hieman aiempaa enemmän sen kautta. Työmaa-alue laajeni hieman, kun myös Synapsia-talon lähellä louhittiin.
Reijolankadun portti otettiin vähitellen käyttöön. Joitakin tavarakuljetuksia ajettiin Urheilukadun portin kautta työmaalle, kun alueella alkoi uuden tien tekeminen.
Laaksonkentällä jatkuivat ajotunnelin tekoon liittyvät työt.
Louhintatyöt ja melua aiheuttava poraus jatkuivat myös Auroran sairaalan pääportin pihassa. Räjäytysten ja työmaaliikenteen vuoksi kävelijät ja pyöräilijät pysäytettiin uuden sillan lähellä muutamia kertoja päivässä.
Laakson sairaala-alueella jatkui avolouhinta ja perustusten teko. Hiljaisia töitä tehtiin alkukuusta klo 22.30 asti. Tontille nousi toinen nosturi, ja puolivälissä kuukautta alkoi kohota myös päärakennuksen runko.
Osa rekoista ajaa Reijolankadulta sisälle ja Urheilukadulta ulos. Reijolankadun pohjoispuolen kävely- ja pyöräilyliikenne katkaistiin ja ohjattiin kadun eteläpuolelle.
Kalliotunnelia louhittiin maan alla useassa kohdassa, muun muassa Laakson sairaalarakennusten 2 ja 3 kohdalla sekä Synapsia-talon lähellä.
Laaksonkentälle rakennettiin uutta hallirakennusta, jonka perustuksia paalutettiin ja jonka metallipaaluja katkottiin. Halliin tulee tulevien sairaalahuoneiden malleja, joiden avulla testataan niiden parasta rakennustapaa, mikä nopeuttaa rakentamista jatkossa. Halli valmistuu helmi-maaliskuun vaihteessa.
Meilahti-Laakson-tunnelin louhintatyöt etenivät maan alla kohti Urheilukatua länteen päin.
Auroran sairaalan pihassa jatkettiin avolouhintaa, ja osa pihan parkkipaikoista on pois käytöstä maaliskuulle asti.
Kaikesta työmaamme avolouhinnasta on tehty jo 75 %. Avolouhinnan lisäksi louhimme maan uumenissa.
Laakson sairaala-alueella jatkui avolouhinta, joka vietti helmikuussa yksivuotissynttäreitään. Kalliotunnelia louhittiin Laakson sairaalarakennuksen 1, 2 ja 3 alapuolella ja Synapsia-talon lähellä, minkä vuoksi räjäytykset tuntuivat erityisen voimakkaasti näiden rakennusten sisällä.
Laakson sairaala-alueella oli käynnissä myös päärakennuksen perustusten teko ja elementtirungon pystytys sekä työntekijöiden käyttöön tarkoitetun työmaakoppikylän rakentaminen sairaalarakennuksen 3 eteläpuolella.
Rekat ajoivat työmaalle Reijolankadun portista, ja osa louherekoista ajoi ulos Urheilukadun portista.
Laaksonkentällä tehtiin meluavaa työtä, kuten porausta.
Auroran sairaalan pihassa jatkui avolouhinta, ja osa pihan parkkipaikoista oli pois käytöstä maaliskuun puolelle.
Meilahti–Laakso-logistiikkatunneli alkoi lähestyä niin Meilahden sairaala-aluetta kuin Urheilukatuakin. Työhön kuului porausta, joka tuotti paljon melua. Maan alta puhkaistiin tunnelin suuaukko maanpinnalle lähellä Urheilukatua, ja tästäkin työstä aiheutui melua. Lue lisää porauksesta.
Normaalien räjäytysaikojen lisäksi käytössä oli helmi-maaliskuun vaihteessa ylimääräinen räjäytysaika ma–pe klo 7.00–7.10. Uusi räjäytysaika tarvittiin, jotta päärakennuksen elementtiasentajat saavat riittävän pitkän työajan elementtisaumauksille. Tästä syystä arkiaamuisin oli Synapsia-talon pihan parkkipaikkoja pois käytöstä eikä huoltopihan parkkipaikoille tai niiltä pois voinut ajaa.
Meilahti-Laakso-tunnelissa louhintatyöt etenivät kohti Meilahtea ja Urheilukatua.
Laakson sairaala-alueella alkoi päärakennuksen runko nousta maan pinnan yläpuolelle. Avolouhinta ja perustusten teko jatkuivat.
Laaksonkentälle rakennettiin ns. mallihallia, jossa testataan tulevan sairaalan potilashuoneiden rakentamista, mikä nopeuttaa varsinaista rakentamista Laakson sairaala-alueella myöhemmin.
Työ- ja räjäytysaikoja muutettiin. Aina ajankohtaiset ajat löytyvät Työajat-sivulta. Louhintojen eteneminen Laakson sairaala-alueella ja Laakson kentällä näkyy Työmaat-sivulla.
Laakson sairaala-alueella avolouhinta jatkui kohti tontin etelälaitaa. Louhinta lähestyi myös tontin itäreunaa ja Synapsia-taloa. Päärakennuksen perustusten teko ja ensimmäisen osan elementtirungon pystytys jatkuivat pohjoisella osalla, joka tulee aikanaan HUSin psykiatrian käyttöön.
Laaksonkentällä vahvistettiin ajotunnelin seinämiä. Ylimääräinen työvaihe viivästytti jonkin verran Auroran pihasta lähtevän ajotunnelin seuraavia rakentamisvaiheita.
Laakson sairaala-alueella päärakennuksen maanpäällisten kerrosten elementtirungon asennus jatkui, ja rakennuksen pohjoisin osa alkoi näkyä tontin ulkopuolelle. Seuraavan osan perustukset valmistuivat. Avolouhinta valmistui pääosin kuun lopussa.
Kalliotunnelissa louhijat saivat tunneliverkoston pääosin valmiiksi. Seuraavaksi työ jatkui ns nostolouhinnalla. Se tarkoittaa, että tunneli louhitaan todelliseen korkeuteensa.
Laaksonkentällä ajotunnelin kaivannon seinämien ylimääräinen tuenta valmistui. Ajotunnelin betonityöt käynnistyivät hiljalleen kuun lopussa.
Kesäkuu 2024.