Rakentamisen aikataulu
Tietoa rakentamisen etenemisestä.
Laakson yhteissairaala -hanke aloitti valmistelevat työt maaliskuussa 2022 ja siirtyi ensimmäiseen toteutusvaiheeseensa huhtikuussa 2023.
Laakson sairaala-alueen avolouhinta valmistui loppuvuodesta 2024. Maanalainen kalliolouhinta Laakson sairaala-alueen alla valmistui pääosin vuonna 2024, ja Meilahti–Laakso-tunnelin louhinta päättyy vuonna 2025. Rakentaminen jatkuu vuoteen 2030, mutta sairaalatoiminta käynnistyy vaiheittain jo vuodesta 2027.
Laakson yhteissairaala -hankkeen toteuttamissuunnitelma on kuvaus siitä, miten hanke toteutetaan. Sitä päivitetään aina, kun hanke siirtyy uuteen toteutusvaiheeseen.

Kuvan aikataulut ovat viitteellisiä ja voivat vielä muuttua. Alla koostetta hankkeen etenemisestä.
Päärakennuksella on useita eri työvaiheita käynnissä. Päärakennuksen kaikki lohkot ovat harjakorkeudessa 12/2025 ja sisätyöt ensimmäisessä lohkossa ovat käynnistyneet. Työmaan vahvuus on tällä hetkellä Laaksossa noin 900 ja Ohkolassa 60 (tilanne 3/2025)
Lääkärinkadulla sairaalarakennuksen pihamaa-alueella sijaitsevassa kuilu 7:ssa ja vanhan autotallirakennuksen sisällä sijaitsevassa kuilu 2:ssa louhinnat valmistuivat maaliskuussa. Näissä valmistuneissa kuiluissa betonirakenteet aloitettu. Pysäköinti- ja huoltotiloissa rakennustyöt etenevät ja holvien rakentaminen edistyy.
Synapsian pohjoispuolella yhdystunnelin rakentaminen jatkuu.
Laakson kentällä geotermisen energiakaivon valmistelevat työt alkoivat maaliskuussa ja poraustyöt jatkuvat 600 metriä syvän vesikaivon poraamisella huhtikuussa.
Laakson kentän kalliotunnelin suuaukon kohdalla avolouhinnat valmistuivat. Louhintaa tehdään pieni määrä kanaalien ja säilyvien rakennusten välissä kevään ja kesän 2025 aikana.
Laakson sairaala-alueelta Meilahteen rakennettavan logistiikkatunnelin louhinnat etenevät Meilahden sairaala-alueen alapuolella. Louhintatyöt valmistuvat kesällä 2025.
Laakson pohjoisen tontinosan kehitysvaihe on käynnissä (kaksi säilyvää sairaalarakennusta ja pohjoinen uudisrakennus – pohjoisen kampuksen kulkuyhteyksiä kehitetään)
OHKOLA
Ohkolan uudisrakennus on harjakorkeudessa 06/2025 ja sen sisätyöt ovat jo pitkällä. Käyttöönoton suunnittelu valmistuu valmistuu Ohkolassa 5/2025 ja päärakennuksen pohjoisosassa 12/2025.
Laakson sairaala-alueella jatkui vuoden aikana avolouhinta ja päärakennuksen perustusten teko. Avolouhinta vietti helmikuussa yksivuotissynttäreitään, ja se jatkui huhtikuussa 2024 kohti tontin etelälaitaa. Louhinta lähestyi myös tontin itäreunaa ja Synapsia-taloa.
Työmaalla otettiin käyttöön toinen nosturi, ja alkuvuodesta alkoi kohota myös päärakennuksen runko. Keväällä jatkui päärakennuksen ensimmäisen osan elementtirungon pystytys pohjoisella osalla, joka tulee aikanaan HUSin psykiatrian käyttöön.
Auroranportin ajotunnelin vaatimat louhinnat saatiin keväänä 2024 päätökseen. Aurorankentän ja keskuspuiston alittavan betonitunnelin rakennustyöt alkoivat vuoden 2024 toukokuussa. Itse betonitunneli on pitkälti valmis ja rakennustyöt jatkuvat suuaukon rakennustöinä ja kalliotunnelin liittymän rakentamisena. Tunnelin arvioitu valmistumisaika on kesällä 2025.
Laaksonkentän hallirakennus valmistui maaliskuussa. Hallissa on tulevien sairaalahuoneiden malleja. Niiden avulla pystytään testaamaan parasta rakennustapaa, mikä nopeuttaa rakentamista jatkossa.
Meilahti-Laakso -yhdystunnelin louhintatyöt aloitettiin helmikuussa 2024, ja louhintatyöt saavuttivat vuoden lopussa puolivälin.
Lääkärinkadulla sairaalarakennuksen 12 ja LYS-hankkeen Big-roomin välissä sijaitsevan kuilun 1 poraus valmistui joulukuun alussa.
Tammikuussa 2023 tehtiin Laaksonkentällä juuritappi- ja ankkuriporausta. Helmikuun ensimmäisenä päivänä käynnistyivät avolouhintoja valmistelevat työt eli reikien poraaminen kallioon Laakson sairaala-alueella.
Laakson sairaalan uuden päärakennuksen perustusten louhinta alkoi puretun terveysaseman kohdalta. Niin sanottu alkupaukku eli ensimmäinen räjäytys tehtiin keskiviikkona 8.2.2023. Uuden työmaatien rakentaminen Laakson sairaala-alueelta Laaksonkentälle alkoi.
Maaliskuussa alkoivat Laakson kentän ajotunnelin valmistelevat työt sekä Urheilukatu 9:n kerrostalojen ulkopurku.
Huhtikuussa Laakson yhteissairaala –hanke siirtyi valmistelevista töistä rakentamisen vaiheeseen.
Toukokuussa jatkui avolouhinta Laakson sairaala-alueella, ja avolouhintaa tehtiin myös Laaksonkentällä. Laakson sairaala-alueen huoltorakennuksen purkua valmistelevat työt aloitettiin ja Urheilukatu 9:n purkutyömaa valmistui.
Työmaatie sairaala-alueelta Laaksonkentälle valmistui, ja se otettiin käyttöön vaiheittain. Laaksonkentän pohjoispäässä aloitettiin työmaakoppikylän pohjatyöt.
Auroran sairaalan pihassa rakentaminen käynnistyi jälleen. Pihaan tehtiin uusi jalankulku- ja pyöräilyportti Nordenskiöldinkadulle, ja piha mm. asvaltoitiin.
Kesäkuussa louhinta jatkui. Avolouhinnan lisäksi infrarakentajat alkoivat louhia myös kalliotunnelia Laaksonkentältä kohti Laakson sairaalaa.
Laakson sairaala-alueella alkoi huoltorakennuksen ulkopurku ja betonin murskaus. Auroran sairaalan pihan työmaa laajeni huomattavasti.
Heinäkuussa Laakson sairaala-alueen louhinta-alue laajeni kohti tontin eteläosia jäähallin suuntaan. Urheilukadun tuntumassa alettiin tehdä tulevan sairaalan kunnallistekniikkaa, ja tästä syystä kävelyreitti Urheilukadulta suoraan Laakson sairaala-alueelle suljettiin. Laakson yhteissairaalan allianssin projektitoimisto muutti Triplasta Laakson sairaala-alueelle uuteen rakennukseen.
Laakson sairaala-alueella huoltorakennuksen osittainen purkutyö valmistui. Laaksonkentältä lähtevän kalliotunnelin louhinta kohti Laakson sairaalaa jatkui kiivaana.
Heinä-elokuun vaihteessa saavutettiin Laakson sairaala-alueella tärkeä merkkipaalu, kun noin puolet avolouhittavasta kalliosta oli räjäytetty.
Elokuussa Laakson sairaala-alueelta puhkaistiin uusi työmaaliittymä Reijolankadulle ja Laakson sairaalan päärakennuksen perustusten teko alkoi.
Laaksonkentän alla tulevaisuudessa kulkevan maanalaisen ajotunnelin kaivuutyöt alkoivat. Kun Auroranportilta Laakson sairaalaan johtava ajotunneli on aikanaan valmis, molemmat sillat puretaan ja siltaelementit siirtyvät toiselle työmaalla jonnekin päin Suomea.
Laaksonkentältä Laakson sairaala-alueelle päin lähtevän kalliotunnelin louhinta oli edennyt elokuun alussa noin 150 metriä. Maanalaista tunnelia louhittiin elokuun alussa Invalidiliiton kuntoutuskeskuksen ja Laakson vanhojen sairaalarakennusten välisen alueen kohdalla.
Syyskuussa Laakson sairaala-alueella jatkui avolouhinta, jota tehtiin erityisesti avolouhintakuopan pohjoisreunalla lähellä sairaalarakennuksia 2 ja 3. Kalliotunnelin louhinta maan alla eteni Laaksonkentältä Laakson sairaala-alueelle rakennuksen 3 ja Synapsia-talon väliin.
Laakson yhteissairaala -hankkeen projektitoimiston (uusi rakennus sairaalarakennusten 1 ja 12 välissä) kupeessa, Laakson sairaala-alueella, alkoi maalämpökaivojen poraus.
Lokakuussa muurattiin Laakson yhteissairaala -hankkeen peruskivi. Laakson sairaalan huoltorakennuksen lähellä alkoi avolouhinta. Laakson sairaala-alueen isolla työmaalla, entisen terveyskeskuksen kohdilla, tehtiin avolouhintaa kuopan pohjoisreunalta kohti louhittavan alueen keskiosaa. Kalliotunnelin louhinta maan alla eteni kohti Laakson sairaalarakennusta 2.
Marraskuussa tehtiin avolouhintaa Laakson sairaala-alueen isolla työmaalla, entisen terveyskeskuksen kohdilla, kuopan pohjoisreunalta kohti louhittavan alueen keskiosaa, ja pohjoisreuna alkoi jo valmistua. Myös huoltorakennuksen kupeessa tehtiin avolouhintaa.
Kalliotunnelin louhinta eteni Laakson sairaalarakennuksen 2 alle, ja sitä tehtiin sairaala-alueella useassa paikassa maan alla. Maanalaisten räjäytysten ääni kuului normaalia kovempana, sillä työmaa teki kuilua, joka ulottui maan päälle.
Laakson yhteissairaala -hankkeen projektitoimiston (uusi rakennus sairaalarakennusten 1 ja 12 välissä) maalämpökaivojen poraus Laakson sairaala-alueella saatiin valmiiksi.
Laaksonkentällä jatkuivat ajotunnelin tekoon liittyvät työt. Kentällä tehtiin parina lauantaina räjäytyksiä tiheämpään rytmiin, sillä kaksi tunnelia yhdistettiin toisiinsa. Auroran sairaalan pihaan porattu railo valmistui marraskuun alussa.
Meilahti–Laakso-logistiikkatunnelin teko alkoi Laakson sairaala-alueelta.
Joulukuussa alettiin valmistella Laakson sairaalan päärakennuksen rakentamista. Avolouhintaa tehtiin muun muassa Laakson sairaalarakennuksen 2 alla, sairaalan huoltorakennuksen kupeessa sekä ympäri Laakson sairaala-alueen työmaata sen eteläreunaa myöten. Ensimmäinen kuilu maan päälle valmistui, ja ääntä kantautui hieman aiempaa enemmän sen kautta. Työmaa-alue laajeni hieman, kun myös Synapsia-talon lähellä louhittiin.
Laaksonkentällä jatkuivat ajotunnelin tekoon liittyvät työt. Louhintatöistä oli valmiina jo lähes puolet.
Laakson yhteissairaala -hankkeen valmistelevat rakennustyöt alkoivat maaliskuussa 2022. Ensimmäiset työt olivat Laakson ratsastuskentän vieressä olevat kunnallistekniikan yhteydet eli vesihuollon putkia, sähkö- ja teleliikennelinjoja uusia sairaalarakennuksia varten.
Huhtikuussa käynnistyi purkutyömaa Laakson sairaala-alueella. Ensin purettiin Laakson terveysaseman sisätiloja. Laakson ratsastuskentän eteläosa muuttui työmaa-alueeksi.
Touko–kesäkuussa Laakson sairaala-alueen purkutyö eteni ripeästi. Urakoitsija alkoi purkaa terveysaseman ulkorakenteita.
Infrarakentajat aloittivat Laakson ratsastuskentällä valmistelevia maankaivutöitä, joiden avulla valmistauduimme tunnelien tekoon.
Auroran sairaalan pihan Painottomuus-taideteos siirrettiin suojaan töiden alta.
Päiväkoti lopetti toimintansa juhannuksena, ja purkutyömaa laajeni Laakson terveysasemalta heinäkuun alussa päiväkotirakennuksen sisätiloihin. Terveysaseman purkutyöt valmistuivat lokakuussa.
Maaliskuussa alkanut kunnallistekniikan rakentamisurakka laajeni heinäkuussa Nordenskiöldinkadulle, sillä uusien sairaalarakennusten vesiputket vedettiin kadun ali. Nordenskiöldinkadun putkityömaa valmistui joulukuussa.
Kunnallistekniikkatyöt Laakson kentällä ja Laakson sairaala-alueen ja kenttien välisen kävely- ja pyörätien alle saatiin päätökseen syyskuussa. Laakson kentällä kuitenkin edelleen jatkuivat kaivuutyö, louhinta ja paalutus.
Lokakuussa liikennejärjestelyt muuttuivat Auroran sairaala-alueen sisäänajon kohdalla, kun alueella alkoivat valmistelevat katutyöt, jotka liittyvät Laakson sairaala-alueen ajotunneleiden rakentamiseen. Rakennustyöt alkoivat näkyä Auroranportilla, ja töitä tehtiin myös sairaala-alueen sisällä aivan sen länsireunassa.
Auroran sairaalan porttivalvomo purettiin, ja valvomon toiminta siirtyi toiseen paikkaan.
Myös Laakson kentän pohjoisosa muuttui lokakuussa rakennustyömaaksi. Alueelle alettiin rakentaa tiloja väliaikaiselle projektitoimistolle.
Työmaatietä Laaksonkentältä Laakson sairaala-alueelle alettiin rakentaa.
Marraskuussa tehtiin töitä Palkkatilankadulla, Auroran sairaala-alueen pohjoisportilla, jota levennettiin, jotta pelastusajoneuvot mahtuvat kulkemaan sitä kautta.
Joulukuussa alkoi Laakson kentällä ajotunneleiden rakentamisen valmistelu.