Laakson yhteissairaala -hankkeen asukasilta järjestettiin helmikuussa

Laakson yhteissairaala -hanke kutsui lähialueen asukkaita asukasiltaan tiistaina 25.2.2025. Paikan päälle hankkeen big roomille saapui 9 ihmistä ja linjoilla keskustelua kuunteli lähemmäs 20 henkilöä.
Tältä sivulta löydät koostetta asukasillasta, tietoa hankkeen ajankohtaisista asioista sekä vastaukset tilaisuudessa esitettyihin kysymyksiin.
Ajankohtaiset hankekuulumiset
Laakson yhteissairaala-aluetta rakennetaan vaiheittain vuosina 2022–2030. Sairaalaan tulee psykiatrista ja neurologista hoitoa ja kuntoutusta ja sairaanhoitoa. Laakson sairaala-alueelle rakennetaan maanalainen pääajoyhteys Nordenskiöldinkadulta Auroranportin kautta Auroran sillan itäpuolelle rakennettavaan 200 metriä pitkään tunneliin. Tunneli tulee olemaan sairaalan ajoneuvoliikenteen pääsisäänkäynti, ja sinne tullaan ohjaamaan valtaosa sairaalan pysäköinti-, saatto-, ambulanssi- ja huoltoliikenteestä. Meilahden ja Laakson sairaala-alueet yhdistävän tunnelin louhinnat etenevät kohti Meilahtea.
Urheilukadulla on samanaikaisesti käynnissä Helsingin kaupungin kadunsaneeraustyö, joka kestää kesään 2025 saakka. Helsingin kaupunkiympäristön projektinjohtaja Maria Ruuska kertoi Helsingin kaupungin katutöistä Laakson työmaan ympärillä. Sairaala-alueen katuja ja puistoja remontoidaan ja uusitaan, jotta ne palvelevat uudistettua sairaala-aluetta. Lue sivuiltamme lisää: Laakson sairaalan ympäristössä katuja remontoidaan 2025 ja tulevina vuosina
Asukasillassa esittäytyi Kiinteistöosakeyhtiö Laakson yhteissairaalan uusi toimitusjohtaja Marko Heino. Hän aloittaa uudessa tehtävässään maaliskuun alussa 2025.

Työmaan kuulumisista kertoi allianssin projektipäällikkö Ossi Inkilä. Inkilä kertoi päärakennuksen osien etenevän aikataulussa. Päärakennuksen pohjoisen LD-osan rakennus on harjakorkeudessaan ja sen vieressä olevaa LC-lohkon elementtiasennuksia viimeistellään.
Infra- ja louhintatöiden edistymisestä kertoi SRV:n projektipäällikkö Janne Paajanen. Paajanen mainitsi, että pysäköinti- ja huoltotiloissa rakennustyöt etenevät ja holvien rakentaminen edistyy. Lääkärinkadulla sairaalarakennuksen pihamaa-alueella sijaitsevassa kuilu 7:ssa ja vanhan autotallirakennuksen sisällä sijaitsevassa kuilu 2:ssa louhinnat ovat viimeistelyä vaille valmiit. Laakson sairaala-alueelta kohti Meilahteen rakennettavan logistiikkatunnelin louhinnat etenevät Meilahden sairaala-alueen alapuolella. Louhittavaa on jäljellä noin 130 metriä.
Helsingin kaupungin LVI-projektipäällikkö Erno Sjögren ja Koyn kiinteistöpäällikkö Antti Hyökki kertoivat, että ensimmäisen syvän geotermisen energiakaivon poraus alkaa Laaksossa keväällä. Energiakaivon tavoitesyvyys on noin 3500 metriä. Laaksoon porattava syvä energiakaivo poikkeaa merkittävästi aikaisemmin Suomessa toteutetuista kaivoista. Lue lisää toteutuksesta: Ensimmäisen syvän geotermisen energiakaivon poraus alkaa Laaksossa keväällä

Kysymyksiä ja vastauksia asukasillasta
Olemme keränneet tähän alle asukastilaisuudessa esitetyt kysymykset ja vastaukset. Jos jokin jäi vielä mietityttämään, laitathan meille sähköpostia: [email protected]
Kertoisitteko vielä lisää laajemmassa mittakaavassa tulevista räjäytystöistä? Tehdäänkö Meilahti-Laakso-tunnelin räjäytystöitä enää Urheilukadun päässä?
Ei tehdä. Työmaan massalouhinnat on tehty. Tunnelilouhintatyöt etenevät Meilahden sairaala-alueella hitaasti ja varovaisesti johtuen alueen herkistä sairaalalaitteista. Urheilukatua lähellä olevat kuilulouhinnat ovat viimeistelyä vaille valmiit. Vaikka kuilulouhinnoista on saattanut kuulua melua enemmän, tärinä ei ole kuitenkaan mittareiden mukaan kasvanut. Laakson säilyvien sairaalarakennusten väliin on jäänyt työteknisistä syistä vähän louhintaa tekemättä. Lisäksi päärakennuksen vieressä sijaitsevien, Urheilukadun suuntaisesti kulkevien kanaalien osalta tehdään vielä pieni määrä avolouhintaa. Nämä alueet louhitaan kevään ja kesän aikana.
Miksi tärinämittareita ei ole tuotu Stenbäckinkadun kiinteistöihin?
Jos puhutaan louhintatärinästä, Stenbäckinkatu ei ole enää vaikutusalueella. Louhinnan vaikutusalue ulottuu noin 150 metrin päähän työmaasta. Meillä on ollut mittarit Urheilukadulla ja Mannerheimintiellä. Jos nuo mittarit olisivat antaneet osviittaa lukemaylityksistä, mittareita olisi asennettu myös kauempana oleviin kiinteistöihin.
Onko tärinöihin liittyvä lokikirja julkinen?
Kiinteistöt saavat tärinämittaustietoa loppukatselmusten yhteydessä loppuraportissa, jos Laakson yhteissairaala -hankkeen kanssa näin sovitaan. Loppuraportti sisältää vertailun Rakennusinsinööriliiton ohjeen (RIL 253-2024 Rakentamisen aiheuttamat tärinät) mukaisiin tärinän raja-arvoihin. Tärinämittaustietoja ei jaeta kesken työn kiinteistöille väärinymmärrysten välttämiseksi, koska vain louhinta-alan asiantuntija pystyy tulkitsemaan mittaustuloksia riittävällä tarkkuudella.
Milloin lähialueen kiinteistöjen lopputarkastukset tehdään?
Loppukatselmus tehdään kiinteistöihin, kun kaikki louhintatyöt ovat valmistuneet. Louhinnoista aiheutuneet vauriot tullaan korvaamaan. Pienten jäljelle jääneiden räjäytys- ja louhintatöiden vuoksi loppukatselmuksia ei ole ollut järkevä vielä aloittaa ennen syksyä.
Korvaako LYS-hanke elokuun räjähdysonnettomuudesta aiheutuneet vauriot? Hankkeella on vakuutus tällaisten tapahtumien varalle, joista vahinkoja korvataan. Olemme lähettäneet LähiTapiola-vakuutusyhtiömme ohjeen kaikille yhteydenottajille, niin yksityishenkilöille kuin kiinteistöille. Vakuutusyhtiö tekee lopullisen päätöksen korvauksista. Olettehan yhteydessä infosähköpostiimme, ja kerromme lisää.
Onko päärakennus nyt maksimikorkeudessaan ja millainen katto siihen tulee?
Ensimmäinen päärakennuksen neljästä lohkosta on nyt maksimikorkeudessa eli harjakorkeudessaan. Päärakennuksen jokaiseen lohkoon tulee viherkatto ja asiakaspiha, jossa asiakkaat voivat viettää aikaa.
Mitä reittiä ambulanssit kulkevat tulevaisuudessa sairaalaan? Käytetäänkö tulevaisuudessa yhtä paljon myös Stenbackinkatua ambulanssiliikenteelle? Laakson sairaala-alueelle rakennetaan uusi pääajoyhteys Nordenskiöldinkadulta. Auroranportin pääajoyhteyden toteuttaminen on välttämätön sairaalan toiminnalle. Tunnelin sisäänajo sijoittuu Auroranportin sillan itäpuolelle, ja se tulee olemaan sairaalan ajoneuvoliikenteen pääsisäänkäynti. Sinne tullaan ohjaamaan sairaalan pysäköinti-, saatto-, ambulanssi- ja huoltoliikenne. Meilahti-Laakso -tunneli yhdistää sairaalat, jolloin potilaita on mahdollista kuljettaa myös tunnelin kautta maanalla.
Koska Laakson yhteissairaala on valmis?
Laakson yhteissairaala -hanke jatkuu vuoteen 2030. Uudet Laakson sairaalan rakennukset otetaan vaiheittain käyttöön alkaen vuodesta 2027. Kun maanalaiset pysäköinti- ja huoltotilat sekä Meilahti-Laakso -tunneli otetaan käyttöön, autoliikenne myös vähenee.
Katso video sivuiltamme uudesta sairaalasta.
Miten LYS-hanke tiedottaa asioista?
Laakson yhteissairaala -hankkeella on käytössä verkkosivut, joissa julkaisemme ajankohtaisia asioita hankkeesta. Lisäksi käytössä ovat Facebook ja LinkedIn. Lähialueelle lähtee myös kerran viikossa sairaalatiedote ja kerran kuukaudessa naapurustotiedote, joissa tuomme esiin työmaan asioita. Meilahti-Laakso -tunnelista pyrimme myös viestimään myös mm. HUS-intrassa.
Kysymykset Helsingin kaupungin katutöistä Laakson alueella
Vieläkö Helsingin kaupungin Urheilukadun työmaalla tehdään louhintaa ja millaisella aikataululla?
Urheilukadun työmaalla kaikki louhinnat ovat tehty eikä ole enää tiedossa louhintatöitä. Olemassa olevan kallion sijainnista tai kallion pinnan korkeudesta ei ole kuitenkaan tarkkaa tietoa ja jos viimeisten ritiläkansikaivojen pohjia joudutaan kuitenkin louhimaan, se tehdään kiilaamalla ei räjäyttämällä.
Milloin läpiajo Urheilukadulla sallitaan kaikille ajoneuvoille?
Läpiajo kaikille ajoneuvoille sallitaan maaliskuun alusta. Läpiajoa kannattaa kuitenkin välttää liikkuvien työmaakoneiden ja mahdollisten pysäytyksien takia.
Miten ja kuka asukkaita tiedottaa Urheilukadun katutöistä?
Tiedottaminen alueen asukkaille kuuluu urakoitsija VM Suomalainen Oy:n työmaatehtäviin. Asiasta on keskusteltu urakoitsijan kanssa ja he pyrkivät tiedottamaan muutoksista heti kun niistä on tietoa. Edellisten tilapäisten liikennejärjestelyjen muutoksesta urakoitsija odotti kaupungin lupapalveluiden hyväksyntää suunnitelmille ja vasta tämän jälkeen saivat viedä tiedotteet kiinteistöille.
Keneltä saa lisätietoa Urheilukadun katuremonttiin liittyvistä räjäytyksistä ja aikataulusta?
Kysymyksiä voi laittaa suoraan Helsingin kaupungin rakennuttajalle Piia Hatakolle [email protected] ja Urakoitsija – VM Suomalainen Oy:n edustajalle Tomi Palkamalle [email protected].