Byggandet av anslutningen till byggplatsen på Grejusgatan börjar i mitten av augusti
Byggplatsen utvidgas mot söder.

Vi bygger en ny anslutning till Dals sjukhusområde från Grejusgatan. Byggstarten är i mitten av augusti.
Den nuvarande stenbrytningsplatsen hindrar körning norrut
Stenbrytningen på Dals sjukhusområde har fortskridit så att det snart är dags att utvidga byggplatsen närmare områdets södra sida. För tillfället är gropen efter stenbrytningen på tomtens norra sida tio meter djup.
Till dags dato har över 90 000 kubikmeter sten i fast mått brutits, vilket är nästan 50 procent av den totala mängden sten som ska brytas i dagbrottet.
Eftersom de tunga maskinerna inte kan passera genom den byggplats som redan öppnats är vi tvungna att göra en ny byggplatsanslutning från Grejusgatans sida. Anslutningen från Grejusgatan minskar dessutom trafikbelastningen i Auroraportens korsning.
Körvägen blir enkelriktad. Lastbilar och övrig trafik kör in längs den från Böle. Den utgående trafiken använder porten i södra ändan av Idrottsgatan, vid den s.k. Rokkimäkkärin, där bilarna alltid vänder till vänster mot centrum. Inga bilar kör norrut längs Idrottsgatan.
Fotgängare och cyklister kan ta sig fram längs Grejusgatan som vanligt. Det kommer att finnas trafikledare på plats för att trygga säkerheten, åtminstone tills det nya trafikarrangemanget blir bekant.
Ingång från hörnet av Grejusgatan till det nya sjukhuset
Porten vid Grejusgatan kommer också att användas när det nya sjukhuset är färdigt. En av ingångarna till huvudbyggnaden kommer att finnas i det sydvästra hörnet.
Porten kommer i framtiden att vara viktig i synnerhet för dem som använder kollektivtrafik, eftersom det i sinom tid kommer att byggas nya busshållplatser på Grejusgatan.
Visualiseringen visar ingången till Grejusgatan och Idrottsgatan efter att sjukhuset blivit färdigt cirka 2030.
